Hasznos tudnivalók


Hasznos információk pár termékkel kapcsolatban.

 

 

A FÉLREÉRTÉSEK ELKERÜLÉSE VÉGETT TELEFONOS RENDELÉST NEM VESZÜNK FEL,rendelni weben vagy személyesen üzletünkben lehetséges.

 

BRUTTÓ ÁRAK!!!!

 

Tisztelt vásárlók a forint árfolyam ingadozása miatt nagyobb értékű rendelés előtt legyenek szivesek érdeklődni.

Az árváltozás jogát fentartjuk.

Jó tudni:

GYAKORI KÉRDÉSEK:

Hogyan történik a kiszállítás?:

Ha csomagküldést kér akkor a szállítás minden esetben a Magyar Posta Zrt. MPL futárszolgálatával történik.A csomagot a posta kocsi házhoz szállítja,az ellen értéket a postásnak kell kifizetni a szállítási díjjal együtt,ami benne van az utánvét összegében.

Ha nincs aki átvegye a csomagot , a postás egy értesítőt hagy , amivel a csomagot a helyi illetékes postán át lehet venni.

Mennyi a posta költség?:

Utánvétes csomag esetében:  2000ft-50000ft-érték határig egységesen:2000ft.

                                                       50000ft-150000ft-ig:2500ft

                                                       150000ft felett mi álljuk a postaköltséget.

Kell e regisztrálni a vásárláshoz?

Igen,minden esetben kell a regisztráció az online vásárláshoz.A regisztráció az adatlap értelemszerű kitöltésével történik,ami után egy egy megerősitő e-mail fog érkezni a postafiókodba.A rendelésedről visszaigazolást,nyugtázást kapsz.A szállitási idők tájékoztató jellegüek,ezek eltérőek lehetnek!!

Ha személyes átvételt jelölsz meg azt mi ugy értelmezzük hogy bejössz az üzletbe

 

Ha még egyszer meglátom, akkor leveszem a rendszámot…avagy amit a műbizonylatról tudni érdemes

Közzétéve 2014-10-21 Szerző: Török Judit

 

 

Heti blogbejegyzésünket az alábbi levélben történt megkeresés ihlette:

“Kérdésem a következő: Sötétítő fóliát rakattam fel az autóm hátsó szélvédőjére, és a hátsó ajtók üvegére is. Ezekről természetesen műbizonylatom van. Egy igazoltatáskor azonban a rendőrnek nem volt elég a műbizonylat, hiányolta, hogy miért nincs bejegyezve a fólia a forgalmiba. Szerencsére elengedett egy fenyegetéssel, miszerint ha még egyszer meglátom, akkor leveszem a rendszámot. Van erre jogszabály, illetve hogy kerülhet bele a forgalmiba a sötétítés?”

A pontos tájékoztatás érdekében egyeztettem egy vizsga biztos partnerünkkel. Nem volt meglepve kérdésemmel, ugyanis kiderült őt is számos olyan megkeresés éri, mikor is a rend éber őreinek kevés a műbizonylat, forgalmiba való bejegyzést követelnek, holott azt az átalakítást nem is lehet bejegyeztetni a forgalmiba. Kinek van igaza? Utánajártunk…

 

Vizsga biztos partnerem, Zsolt olyan felkeresést mesélt el nekem, hogy a rendőrök hiányolták szintén egy igazoltatás során, hogy nincsen bejegyezve a sportkormány a forgalmiba. Természetesen a használathoz szükséges műbizonylattal rendelkezett az igazoltatott sofőr. A probléma az, hogy nem lehet a forgalmiba bejegyezni a sportkormányt!

 Ilyen téren a műszaki vizsga állomásoknak meg van kötve a keze, és nem írhatnak csak úgy szabadon bele a forgalmiba. A gépjármű átalakításokat két szempont szerint különböztethetjük meg:

  1. Műszaki vizsgát igénylő átalakítások
  2. Műszaki vizsgát nem igénylő átalakítások

Elemezzük most ezeket…

Műszaki vizsgát igénylő átalakítások

Az olyan átalakítások, melyek műszaki vizsgát is igényelnek, azokat be kell jegyezni a forgalmiba. Ezen átalakítások többsége átalakítási engedély köteles. Ezt az engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól lehet igényelni, és 10.180 Ft-ba kerül. Ha megszereztük, jöhet maga az átalakítás, majd a kötelezően előírt KPM vizsga. Ezt követően jegyzik a forgalmiban a változást. 

Gyakori példák: Ilyen átalakítás, mikor plusz üléseket szerelnek egy autóba, vagy átalakítják a járművet benzin-gáz üzeművé.

Fontos megjegyezni azonban, hogy vannak olyan átalakításokamelyeket jegyezni kell a forgalmiban, így kötelezőn előírt műszaki vizsgát is vonnak maguk után, mégsem kell azt feltétlenül a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál megtenni. Ilyenkor átalakítási engedély sem szükséges, és bármely független műszaki vizsga bázison (akár a honlapunkon szereplőkben is) vizsgáztathatjuk autónkat az átalakítás után.

Gyakori példa: Vonóhorog felszerelést követő vizsgához sem kell átalakítási engedély, és nem feltétlen kell a hatóságnál vizsgáztatnunk.

Műszaki vizsgát nem igénylő átalakítások

Ide tartozik például a bekezdésben említett változtatás is, melyet nem lehet jegyezni a forgalmiban. Mivel a forgalmiban nem jegyezhető, nem is von maga után kötelező műszaki vizsgát sem. Viszont csak hivatalos műbizonylattal ellátott átalakítások engedélyezettek a forgalomban. Ezt a dokumentumot pedig be kell mutatnunk egy igazoltatás vagy egy műszaki vizsga során. A műbizonylatnak tartalmaznia kell az összes szükséges paramétert az átalakításhoz felhasznált alkatrészekről, a gyártóról és azokról a járműtípusokról melyeken alkalmazható az átalakítás.

Gyakori példák az ilyen átalakításokra: hátsó ablakokon lévő sötétítő fólia, sportkipufogó vagy sportkormány felszerelése.

Mit tehetsz, ha Téged is megállít a rendőr és a forgalmiba való jegyzést követeli?

Igazoltatás_Műbizonylat_Kpm_VizsgaMiután bemutattad a műbizonylatot, és elmondtad a fent leírtakat, miszerint nem lehet az átalakítást a forgalmiba jegyezni, hivatkozz erre a jogszabályra:

„5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet

2. § (2) A rendelet alkalmazásában jármű átalakítása a már forgalomba helyezett jármű olyan megváltoztatása, amely a típusbizonyítványban, az összeépítési engedélyben vagy a korábbi átalakítási engedélyben meghatározott adat, illetőleg közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi jellemző módosulását eredményezi, valamint a gépkocsi alvázának (az alváz szerepét betöltő, az alvázszámot viselő szerkezeti elemének) cseréje.
(3) Nem minősül átalakításnak
h)12 a jármű olyan módon vagy mértékben történő megváltoztatása, amelyre a közlekedési hatóság alkalmazási engedélyt ad, illetőleg amelyet engedély nélkül megvalósíthatónak minősít

FRISSÍTÉS – kiegészítés

Az megnövekedett érdeklődésre hivatkozva, ismételten egyeztettem vizsga biztos partneremmel Német Zsolttal a Kéve Kft.-től. Zsolt segítségével – melyet ezúton is köszönök – összegyűjtöttük Nektek, hogy általánosságban milyen átalakításokra kell engedélyt kérni a hatóságtól:

Átalakítási engedély kötelesek, azok a változások, melyek során megváltozik:

  • A jármű jellege: pl. szállítható személyek számának változtatása.
  • A jármű mérete: pl. légterelők, rácsok,felszerelése vagy a jármű magasságának megváltoztatása ültetés miatt.
  • A jármű súlya: plusz üzemanyag tank felszerelése, ülések számának változtatása.
  • A jármű funkciója: pl légzsákos kormány helyett sportkormány beszerelése, világító, jelző berendezések vetítési szögeinek változása, láthatóságának módosítása.
  • A jármű egyéb jellemzője: pl: kipufogó alakjának megváltoztatása közben keletkezett hangerő, kibocsájtás változás.

Nem igényelnek átalakítási engedélyt…

Azok az átalakítások, melyek nem okoznak a felsoroltakon kívüli változást és a forgalmi engedély adataitól sem térnek el.

Ezeknek mindig műbizonylattal kell rendelkezniük, ami bizonyítja annak bevizsgáltságát és beépítésre alkalmasságát. A műbizonylatnak állandóan a forgalmi mellett kell lennie!

Nincsenek kizárva azonban, hogy ezeket az átalakítások jegyzésre kerüljenek a forgalmiban! Vannak kivételek, pl: vonóhorog felszerelés. Az elbírálás minden esetben a Nemzeti Közlekedési Hatóság feladata

AZ Üvegszál és ami mögötte van:

 

 

 

 

 

 

 

 

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!


 

 


Giccses, otromba bojler-monszter, plasztikhuszár, agyongittelt sufnis hulladék – ezeket a kedves kifejezéseket talán már senkinek sem kell bemutatnunk, aki a fórumainkban böngésződik. Manapság szinte szokás lett, akár minden érthető alap nélkül, „divatból” szidni az üvegszálas elemekkel felszerelt autókat, pedig a jogos megbélyegzések mellett számos esetben maximum a tudatlanság szolgálhat okként. Cikkünk célja egy kicsit rendet rakni e téren a fejekben.

Kezdjük mindenekelőtt egy kis áttekintéssel

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!Az üvegszálas műanyag elemek, tartósságuk és rugalmasságuk okán régóta, és igen széles körben elterjedt és használt technológiát jelentenek, melynek csak egy kis részét képezi az autók világa. Ha már járművekről van szó, sokkal inkább gondolhatunk vele kapcsolatban a hajózásra, vagy más téren, mondjuk a szaniter termékekre – kádakra, zuhanytálcákra –és még számos alkalmazásra a háztartásban, építőiparban vagy bárhol a mindennapi életünk során.

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!Ha autókról van szó, elsősorban a kasztni elemei, lökhárítók, légterelők és toldatok készülnek üvegszálas műanyagból, laikusok közül pedig sokan – tévesen – a tuning fogalmát is összekötik az utólagos optikai elemekkel. Az üvegszálas műanyag szettek – sok más kiegészítőhöz hasonlóan – a versenysportból adoptálódtak az utcai autók világába. Az elsősorban a rallye-ban, és a különböző autóversenyeken használt spoilerek elsődleges funkciója már magában a nevében megtalálható: légterelés, azaz a minél jobb eredmények érdekében a légellenállás csökkentése, valamint nagy sebesség mellett, a kasznira ható leszorító erő növelése. Mellékhatásként, az így felszerelt autók sokkal sportosabban is néznek ki, az egészből pedig legtöbb esetben gyakorlatilag összesen ennyi, ami átkerül a hétköznapokban is használt járművekre. Mindezzel alaphelyzetben nem is lenne probléma.

Hogyan készül?

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!A technika alapjait alapvetően két összetevő, a műgyanta (epoxigyanta, poliészter stb), valamint az üvegszál paplan alkotja, mindemellett pedig számos segédanyag kerül felhasználásra a különböző elemek elkészítése során. Leegyszerűsítve, a kiöntött alkatrészek tartását és merevségét a gyanta által körbeölelt üvegszál-rostok adják. A műanyag elemek – pl. lökhárítók, küszöbök – elkészítéséhez mindenekelőtt szükség van egy – szintén ebből az anyagból készült – sablonra (néhol „szerszámnak” becézik), mely leginkább egy öntőformához hasonlítható, és pontosan a legyártandó elem inverzét mintázza. A sablonba legelőször egy rétegben az átvivő gél kerül, ami amellett, hogy száradása után elválaszthatóvá teszi a két üvegszálas felületet, a kész elem külsejének a színét is megadja. Ez bármilyen lehet a választott árnyalattól függően, a leggyakoribb opció a fehér. A gélre kerül egy réteg műgyanta, erre jön az üvegszál borítás, majd még egy réteg gyanta: majd száradás, és a sablonból már ki is pattintható az elkészült elem.

Mindez persze csak leírva ennyire egyszerű. Ahogyan minden más szakmának megvannak a maga fortélyai, trükkjei, első és sokad osztályú eszközei és alapanyagai, úgy – mint látni fogjuk – ez sem kivétel.

Miért szidják az üvegszálas elemeket?

„Az üvegszál az szar, az üvegszál gagyi” – sok, magát nagy tudásúnak képzelő kollegától hallhatjuk mindezt, azonban ha visszakérdezünk, a legtöbben nem tudják megindokolni, miért. Talán azért, mert ők is ezt hallották, a haverok is azt mondják, vagy mert a „bojleres Suzukikon is az van”. Aki valamennyire beleásta magát a témába, talán annyit mond, hogy azért, mert rideg, reped, vagy elpattan, meg agyon van gittelve.

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!Az igazság viszont az, hogy a profin elkészített, igényes üvegszálas műanyag kiegészítőkre a fentiek közül egyik állítás sem igaz. Egyáltalán nem szarok: bizonyítja ezt az is, hogy a tévhitekkel ellentétben, nem csak a sufnik használják ezt a technológiát, hanem a világ legnagyobb tuningcégei is: említsük csak a példa kedvéért a legnagyobb Mercedes tunerként ismert Lorinsert, a világhírű Hamann Motorsportot, vagy a szintén nem kis névként operáló két Porsche tunert, a Strosek-et és a Techart-ot. A lista még hosszasan folytatható, de hozzá kell tenni azt is, hogy a tuningcégek mellett maguk az autógyárak sem kivételek. Talán sokan nem tudják, hogy az istenített 6-os BMW sárvédői is üvegszálból készültek, nem beszélve ugye mondjuk az F50-es Ferrariról, ahol a teljes kaszni ebből az anyagból van, mégis 350-nel megy, és sok tízmillióba kerül.

 

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!Talán ezek a nevek azok, amelyekre senki nem mondaná azt, hogy gagyi. Az üvegszál messze földön rossz híre azonban nem is innen ered: bátran kijelenthető, hogy ez a technológia onnantól lesz gagyi, ha sufnisok kezébe kerül – innentől pedig az egész autóépítés igazi tortúrává válhat. Sokan elképzelni sem tudják, mekkora különbség is lehet két kinézetre ugyanolyan üvegszálas elem között. Nézzük sorban a buktatókat!

Az első probléma: az alapanyagok és a gyártási technológia minősége

Legyen szó bármilyen munkáról, a minőségi alapanyagok alkalmazása már önmagában fél siker. Bármilyen meglepő, a műgyantából, gélből és üvegpaplanból is kismillió féle változat létezik, a leggagyibbtól a legkomolyabbig, az pedig, hogy melyik kerül alkalmazásra, messzemenően meghatározza az elkészült elem minőségét.

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!Legfontosabb, hogy a minőségi gyantával készült lökhárító rugalmas lesz, az anyaggal pedig dolgozni is könnyebb. Sokkal egyenletesebben felvihető, nem folyik meg, így mindenhová ugyanannyi cucc fog jutni az alkatrészen. Ugyanígy, a minőségi üvegpaplan mindenütt homogén vastagságú, egyenletesen van összeszőve, így nem fordulhat one-wheel electric scooter elő, hogy egy lökhárító néhol papírvékony, máshol pedig túl vastag legyen. Ebben az esetben száradásnál a vékonyabb felületeknél, foltokban megzsugorodik az anyag, hullámosodik: olyan hibák keletkeznek rajta, amiket utólag javítani már gyakorlatilag lehetetlen. Sokan nem ügyelnek a műgyanta – az üvegszál miatti – óhatatlan buborékosodásra – amennyiben ez nincs kezelve, elég, ha a nap megsüti az autónkat, a buborékok felpúposodnak, kidurrannak – egy hanyagul elkészített elemen pedig akár száznál is több ilyen időzített bomba rejtőzhet.

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!Szintén nagy probléma a spórolás: vannak, akik takarékossági szempontokból szinte papírvékonyságú lökhárítókat készítenek, amire már egy rácsot is lehetetlenség repedés nélkül felfogatni. Egy normális lökhárító legalább 3 mm vastag – vagy kicsivel több, de a lényeg, hogy ez az érték az elem minden pontján PONTOSAN ennyi!

A vastagságot legegyszerűbben erős fény felé tartva lehet ellenőrizni: ha néhol semmi fény nem jön át, máshol meg szinte átlátszó a lökős, esetleg itt-ott szivárványos átverődések fedezhetők fel, akkor már megvan a baj. A használt anyagok milyenségét laikusként nehéz felmérni, azonban alapszabály, hogy a minőségi gyanta legtöbbször környezetbarát is. Káros anyag kibocsátása 70-80%-al kevesebb, mint a sufnis verziónak, így a legdurvább nagyüzemi gyártás mellett is elviselhető szagkörnyezetben folyik a munka. Ha egy kis műhelyben már belépésnél elviselhetetlenül tömény a műgyanta aroma, öt perc után pedig Michael Jacksont hallucinálod a falra, nos, ott jó eséllyel nem osztrák gyantával dolgoznak.

Második probléma: a kivitelezés minősége

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!Lehet szó akár minőségi alapanyagokból is, a fentiek mellett szintén óriási buktatót jelent az is, hogy magát a formát milyen módon alakították ki a gyártás során. Sajnos alapvető probléma, és a hurrogók egyik legfőbb támadási pontja, hogy az utólagos üvegszálas elemek az esetek többségében nem stimmelnek: általános, hogy sokszor napokat kell fúrni-faragni, csiszolni, vagy akár komolyabban is módosítani a lökősöket, mire úgy-ahogy felszerelhetők lesznek az autóra.

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!A jelenségért két dolog felelős: az elsőt a sablonok amatőr elkészítésében kell keresni. Hasonlóan a konkrét elemek gyártásához, ennek is megvan a maga technikája, aki ezzel nincs tisztában, hiába vesz le mintát akár egy gyári formáról, megfelelő merevítések híján a sablon már kezdettől tekeredni-csavarodni fog,nem is beszélve a sokadik kiöntött alkatrész esetéről, ami gyakorlatilag már távoli rokonságot sem fog mutatni a gépjármű íveivel, és illesztési pontjaival.

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!A második buktatót a másolások jelentik. Sajnos kis hazánkban alapvető jelenség a már meglévő – akár külföldről importált – szettek lemásolása. A költséghatékonyság miatt alapvetően ezekből sem a minőségi – sőt, inkább a már kint is sokadszor lemásolt – cucc kerül beszerzésre, amit a büdös életben nem próbáltak fel autóra, így az eltérések már itt garantáltak. Nos, az ilyen harmadosztályú elemek, gyenge minőségű anyagokkal, rossz sablonokkal történő hazai másolatai pedig sokkal inkább a szemetesbe valók, semmint az autóra.

Szintén általános a spórolás ezen a téren is: az efféle, a takarékosság miatt általában döbbenetes méretű beömlőkkel tarkított „tuning” lökhárítókhoz legtöbbször nem hogy rács, de egy árva csavar sincs, az először kedvező vételárat hallva pedig senki nem számol vele, hogy a mezei alurács négyzetmétere is 12-15.000 forintot is kóstálhat, ami bizony rögtön hozzájön pluszban a termékhez. Azonban, ha már bevásároltunk, sajnos még ez lesz a legkisebb kiadás.

Ha már megtörtént a baj: avagy ellenségünk a gitt

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!Bármelyik hibacsoportba is sikerült beleesni, az esetek többségében a dologból jól kijönni sajnos már aligha fogunk. Alapvető hozzáállás – pláne boltok esetén – hogy garancia, vagy pénzvisszafizetés egészen egyszerűen nincs. Ha valami nem stimmel, általában a „mi is így kaptuk, ez gyárilag ilyen”, vagy a „több száz autóra már jó volt, nem lehet vele gond” a magyarázat, rosszabb esetben még azt is rád foghatják, hogy biztos törött volt az autód, ezért nem passzolnak az illesztések – tisztelet persze a kivételnek.

A megoldás pedig innentől, kénytelen-kelletlen kasztnis ismerősünk felkeresése, aki gyakran vért izzadva, extrém esetekben szó szerint „ráfaragja” a szettet az autóra. Természetesen az sem lesz kevés, amit ő kér majd el, a következő pofon azonban a festőnél ér majd minket: itt derül ugyanis ki, hogy a felfeszegetett, szétvagdosott, eleve rosszul kiöntött, rosszabb esetben még anyaghibákkal is felvértezett spoilerünk annyira hullámos és deformált lett, hogy lefestve leginkább nem hogy tuning kiállításokra nem vinnénk el, de igazán a hányást is csak nehezen hagynánk abba.

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!Ilyenkor kerül képbe a spoilerezett autók legfőbb ellensége, a gitt. Ez a kezdetben rugalmas, majd kőkeménnyé szilárduló hézagpótló anyag a festők egyik fő fegyvere a műanyagok egyenetlenségei ellen: kis mértékben, valóban hézagpótlásra alkalmazva még semmi gond nincs vele, azonban mikor a hibák miatt komplett íveket, nagy kiterjedésű felületeket szinte „megformáznak” vele, ott már sajnos nincs apelláta.

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!A rengeteg gitt az, ami az egyébként rugalmas üvegszálas műanyagot merevvé, rideggé, és sérülékennyé teszi. Az agyongittelt lökhárító a két anyag különböző hőtágulása miatt önmagában deformálódik a napon, a gitt festés alatt könnyen elrepedezik, elpattan a legkisebb erőhatástól is. Egy esetleges koccanás esetén a végeredmény katasztrofális: a festés pókhálószerűen bereped, a javítás a lökhárító teljes lecsiszolása, újragittelése, majd festése útján lehetséges.

A túl sok gitt önmagában nehéz is. Míg egy átlagos üvegszálas lökhárító 5-6 kilónál még a legextrémebb esetben sem nehezebb, az utólagos javításoknak köszönhetően gyakran a súlya is akár még egyszer ennyivel lesz több. Nem utolsósorban pedig, könnyen ugyanez történik a ráköltött pénzzel is, amit vásárláskor rászántunk a szettre: egész egyszerűen megduplázódik.

Fontos szempont: esztétika

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!A silány minőség mellett, az üvegszálas szettekről kialakult negatív véleményt az esetek egy részében maga az esztétikai megjelenés is alátámasztja. Sajnos, a néhány évvel ezelőtt tomboló trendektől jónéhányan még máig nem szabadultak meg, és az extrém átalakítást összekeverik a szörnyszülött kinézettel. A bonyolult, mindenféle absztrakt formával, rengeteg kis apró beömlő „lyukkal”, szárnyacskával, koptatóval és bevágással tarkított, totálba csirkerácsozott, földig lógó lökhárító manapság már nem divatos.

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!Az optikai tuning is az egyszerűség, és a használhatóság felé halad, sokkal divatosabbak a letisztult formák, a „kevesebb néha több” jellegű átalakítások: mindez pedig az üvegszálas elemek esetén sincs másképp. Bármilyen elképzelhetetlen, akár egy gyári formájú lökhárítón, csak a beömlők átrendezésével is óriási változásokat lehet elérni. Fontos, hogy a kiválasztott szettel törekedjünk az autó jellegének megőrzésére, a kasztni már meglévő formáinak, íveinek követésére, kerüljük a túlságosan kiugró, kirívó elemeket. Végül, de nem utolsósorban pedig, alapszabály, hogy az autót ültetni nem a lökhárítók megnövelésével kell.

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!A legjobb példákat a nemzetközileg is elismert tuning cégek szettjeiben érdemes keresni, melyek – néhány vadhajtástól eltekintve – jól vázolják azt az irányvonalat, amivel a jármű akár extrém megjelenést kap, de mégis esztétikus, és jól használható marad. Ezek az alkotások – a számtalan rájuk terhelődő többletköltség, engedélyeztetés, TüV, adók és egyebek miatt – általában drágák ugyan, de azt tudni kell, hogy gyakran ugyanazzal a technológiával készülnek, mint bármelyik igényes hazai szett. Sőt, az sem ritka, hogy a nagy nevek szettjeit készítő alvállalkozók pont olyan kis cégekből kerülnek ki Európa-szerte, mint bármelyik itthoni műanyagos vállalkozás – persze a minőség itt különösen fontos kritérium.

Tehát mit is tanultunk ma?

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!A műgyanta jó. A profin elkészített, minőségi üvegszálas műanyag kiegészítők, és maga a technológia – úgy egészében – semmi esetre sem nevezhető gagyinak. Egy jól kivitelezett utólagos elem, gyakran a gyári lökhárítónál is pontosabban áll az autón, jobban passzol, kisebbek a hézagai, az anyaga pedig teljesen rugalmas, és semmi esetre sem merev. Ugyanakkor masszív, és sérülés esetén is könnyedén javítható, a kétes hírnevet ez az eljárás csakis az előzményekben részletezett okok miatt viseli. Mindezeket a buktatókat, valamint azt, hogy autód rövid úton az igénytelen tuning topicban szerepeljen fő témaként, egyszerűen kikerülheted, ha odafigyelsz az alábbiakra:

 

 

  • Sose kizárólag az ár alapján dönts. Az a néhány ezer forint, amit megspórolsz egy szetten, sokszorosan fogod befizetni a kasznisnak/festőnek, amennyiben silányabb minőséget vásárolsz, a végeredmény ráadásul sosem lesz olyan, mint elképzelted.
  • Légy körültekintő! Mielőtt valakitől vásárolsz, vagy valakinél csináltatsz valamit, nézd meg az előző munkáit, kérdezd meg azokat, akik már kapcsolatban álltak az illetővel. Kérdezz rá az ő tapasztalataikra, különösképpen az utómunkákat illetően.
  • Törekedj onnan vásárolni, ahol bizonyítottan minőséget kapsz. A termékről sok mindent elárul az is, hogy ki gyártja, mennyi ideje, és milyen cég van mögötte. Ne sajnáld a „nevet” megfizetni, hosszútávon rengeteget spórolhatsz rajta!
  • Bizonytalan hátterű apróhirdetések, kétes eredetű, „majd elpostázom” szettek, fű alatt szerzett/gyártott motyók kerülendők!
  • A garancia kérdését még vásárlás/gyártás előtt pontosan fixáld le, ha kell, írásban. Ne elégedj meg annyival, hogy „eddig nem volt panasz”
  • Ha egyedi elképzeléseid vannak, hallgasd meg a gyártó szakértő véleményét is, nem biztos, hogy hülyeséget mond. Ne akarj mindenáron totál új elemeket – gyakran egy meglévő sablon átalakítása is több, mint elég, ráadásul anyagilag is jobban kijössz.
  • 150.000-ért teljesen új, egyedi szett nem létezik, pláne 3-4 hét alatt. Ha komoly munkát szeretnél, pénzben és időben is sokkal többen kell gondolkoznod.
  • Ne csinálj eltúlzott spoiler-szörnyet az autódból. Nézz szét a márkatársaid körében, külföldi oldalakon, mik a lehetőségeid. Kérd ki tunertársaid véleményét. Törekedj inkább a letisztultságra, harmóniára, az autód jellegének megőrzésére a jó ízlés határain belül. Kevesebb csirkerács – nagyobb öröm.
  • Sose a spoilerezés legyen az első, amivel az optikai tuningot kezded. Nincs rondább egy 14” acélfelniken guruló, a sárvédők alatt egyórányi hézagot villantó, de földet karcoló lökhárítókkal felszerelt tuningcsodánál. Ha komplett elképzelésed van, inkább várd meg, míg mindent meg tudsz csináltatni egyszerre.
  • Végül, de nem utolsó sorban: az optika csak egy lehetőség, nem kötelező opció. Mielőtt bármibe belefogsz, először arra költs, hogy az autód tökéletes műszaki állapotban legyen – a saját biztonságod sokkal fontosabb az üvegszálas elemeknél.


Legális / nem legális

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!Egyetlen nagyon fontos téma maradt hátra, amit terjedelme miatt most csak érintőlegesen tárgyalunk, ez pedig az üvegszálas elemek használatának kérdése. A jelenlegi helyzet szerint, ha a hazai ezeréves törvénykezéseket nézzük, tudvalevő, hogy gyakorlatilag semmilyen átalakítás sem legális, legfőképp, mert nagyon sok kérdésre nincs egyértelmű szabályozás. A való életben ez sajnos úgy néz ki, hogy a rend őrei vagy szólnak érte, vagy nem. Jelenleg az egyetlen létező biztos megoldás a homállyal igencsak körüllengett átalakítási engedély, a jövő zenéje azonban mindenképpen az EU-szerte elfogadott TüV szabályozás lesz, amit minden egyes utólagos alkatrész esetén érvényesíteni kell majd. Hogy mindez mikor kerül bevezetésre, még nem tudni, tegyük hozzá, nem biztos, hogy ez nálunk is azt a szép, új világot hozza majd el, mint a gazdagabb nyugati országokban... de minderről bővebben majd egy későbbi cikkben olvashattok.

Galériánk megtekintéséhez kattints a képeken!A cikkben nyújtott szakmai segítségért ezúton mondunk köszönetet a Dugár Tuningnak, azon belül is személyesen Dugár Sándornak. A kecskeméti cég messze a legkorrektebb hazai spoileres vállalkozások közé tartozik, bátran ajánljuk mindenkinek, aki ilyen jellegű tuningra adná a fejét – vagy pedig már meglévő alkatrészeit szereltetné fel, vagy alakíttatná át. Kínálatukban több mint százféle autótípushoz készült sablon található, olyan ritkaságokra is, mint a Nissan Primera,a legújabb Mitsubishi Lancer, vagy akár a Porsche Cayenne. A szetteket teljesen reális áron, és természetesen garanciával készítik, cikkünkhöz az igényes, használható tuningot bemutató képeket az ő munkáik közül is válogattuk.

 


 

   DESIGN LÁMPÁKKAK KAPCSOLATOS JOGSZABÁLYOK:

 

 

Autó Lámpa Jogszabályok "E" jel

Nem igaz, hogy műbizonylat kell bármilyen autó lámpához! Nem létezik sem a forgalmazóknak sem a gyártóknak!
Magyarország is aláírta a ENSZ-EGB gépjármű előírások-at csak és kizárólag ez az érvényes hatályban lévő Uniós jogszabály!

A Magyar hatályos jogszabályok, csak általános követelményeket támasztanak. Ilyen például a szín a darabszám az úttesttől való távolság a szimmetrikusság .... stb.

SEMMILYEN JOGSZABÁLY NINCSEN ARRA, HOGY CSAK ÉS KIZÁRÓLAG GYÁRI LÁMPÁKAT LEHETNE FELSZERELNI!!!

Vizsgán a vizsgabiztosnak, forgalomban pedig a rendőrnek el kell fogadnia a lámpában szereplő "E" jelzést!

Ami szerepel minden rendeletben:
Kizárólag európai jóváhagyási jellel ellátott világítótestet lehet felszerelni! ("E" jel)

 

 

A nappali menetfényekkel kapcsolatos információ:

 

 

A nappali menetjelző lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

A nappali menetjelző lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

55/A. § (1) A gépkocsit fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.

(2) A nappali menetjelző lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki.

A nappali menetjelző lámpára vonatkozó további műszaki feltételek

55/B. § (1) A gépkocsira csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni.

(2) A nappali menetjelző lámpákat a gépkocsin a következőképpen kell elhelyezni:

a) az átvilágított felület alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb és attól 1,50 méternél távolabb nem lehet;

b) az átvilágított felület külső széle a gépkocsi legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb, a különböző oldalon lévő lámpák átvilágított felületének belső szélei egymáshoz 0,60 méternél közelebb nem lehetnek, azonban az olyan gépkocsin, amelynek a teljes szélessége nem éri el az 1,3 métert, a belső szélek közötti legkisebb távolság 0,40 méterre csökkenthető.

(3) A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.

 

 

Megkeztük autóhifi forgalmazását,van lehetőség partner szakműhelyben egyeztetett időpontban beszerelésre is!!A termékek szállitása kb:1-2 munkanap.

 

Jó tudni:

-Angel és lexus lámpák.Ezekkel kapcsolatban mindig győződjünk meg arról,hogy ha webshopon keresztül rendelünk akkor valóban az autónkhoz való lámpát rendeljük meg.Ne higyjünk feltétlenül a terméknél leírtaknak,nézzük meg a termék (lámpa) képét is alaposan,tekintettel az autóknál történő évjárat váltás miatt.

Általában az angel eyes első lámpák:H1-s izzókkal szerelve érkeznek,de a lámpák hátulján a csatlakozók megeggyeznek a gyárival,tehát nemkell barkácsolni.Figyeljünk xenon vásárláskor mert ha veszünk angel eyes lámpát akkor abba:H1-s xenon kell.Ez a nálunk vásárolt első fényszórokra igaz,melyek SONAR márkájuak általában.

Jó tudni:

 

-Spoilerek:

 

Hasznos tudnivalók spoiler szerelés.

 

 

 Mindennemű spoilert,szárny,lökhárító,küszöb,szemöldök,hűtőmaszk,lökhárító toldat,stb FESTÉS ELŐTT PRÓBA SZERELNI KELL!Vagyis felkell szerelni a helyére,a felfogatásnak megfelelő lukakat kikell furni.

Amennyiben valahol kitart-eltart az elem,nyugodtan belelehet csiszolni (flex).Szerelési anyagot sajnos a gyártók:99%-a nem ad a termék mellé.Ezért a csavarozáshoz megfelelő hosszúságú és átmérőjű lemez csavart alkalmazzunk(barkács áruház.Ragasztáshoz pedig szélvédő ragasztót használjunk.

Amennyiben szállitási hiba repedés-törés található az elemen,ha nem hiányzik darab akkor azt gitteléssel lehet javitani(szakember=fényező-lakatos).

Az elem lényeges méretpontatlansága esetén(nem lehet felszerelni) keresse a forgalmazót.

 

Szemöldök felszerelés.

Ragasztani a lámpa testre szélvédő ragasztóval,és leszoritani papír ragasztó szalaggal,hogy felvegye a lámpa formályát tökéletesen kb:8-12 óra száradás..

 

Köszöb spoiler felszerelés.

Az ajtó alatti résznél rámegy a gyári küszöbünkre itt szélvédő ragasztóval ragasztani,majd papír ragasztó szalaggal fixálni míg meg nem köt kb:8-12 óra.Az első és hátsó belső sárvédő ivnél vagy doblemeznél általában :2-2 lemezcsavarral rögzitjük.Az univerzális küszöb hosszát méretre vágni,az első sárvédő,B oszlop és hátsó sárvédőnek megfelelően a kivágásokat megcsinálni.(flex,szakember),majd a záró véget ragasztani+csavarozni.

 

Szárny spoiler felszerelés.

.A szárny spoilereket ragasztóval ragasztjuk illetve nagyobb szárnyakat,már a tető szárnyakat is legalább 1-1 lemezcsavarral rögzitjük.Ha esetleg kicsit billeg a szárny az ajtón akkor gitteléssel egyenlitsük ki a talpát(szakember)A szárny tetszőlegesen megfurható bárhol ,ahol szeretnék meg csavarozni.Ragasszuk le a karosszériát papír szalaggal ,tegyük fel a szárnyat.Rajzoljuk körbe a szárny talpát,vegyük le a szárnyat.A rajzon jelöljök be a középpontot ha egy csavarral szeretnénk felfogatni,ha több lukat akkor több helyen jelöljök ki.Furjuk ki ezeket a lukakat.Vegyük le a papír szalagot.Tegyük fel a szárnyat,fogjuk meg kétoldat,nyissuk ki a csomagtér ajtót.Ott a fém már kivan fúrva.A lemez csavart hajtsuk bele az ajtón keresztül a szárnyba,ARRA ÜGYLJÜNK NE LEGYEN HOSSZÚ A CSAVAR nehogy kijöjjön a másik oldalt.

 

Lökhárító felszerelés.

A lökhárítókon a gyári felfogatásnak megfelelően a rögzitéshez szökséges pontok meg találhatóak.Általában ezek ha gyárilag patentok akkor itt füleket találunk,és furni majd csavarozni kell a lökhárítókat.Általában gyárilag a hűtőmaszk alatti résznél ,lámpák alatti résznél,valamint a sárvédőknél a belső doblemezhez kell ezeket csavarozni.Hátsó lökhárítóknál a hátsó homlokfalhoz kell csavarozni.ELŐFORDULHAT HOGY A GYÁRI LÖKHÁRÍTÓ TARTÓ VASRA NINCS SZÜKSÉGÜNK!Amennyiben a lökhárítók szét tartanak akkor azt oldalról benyomva rögzitsük a doblemezekhez,rugalmas az anyag.A lökhárító bárhol kitart mert vastag az anyag csiszoljunk bele bátran (flex),nyilásokat,réseket ugyanigy vághatunk.Gyártási – szállitási hibákat gitteléssel javitsuk(szakember).

 

Alurács a lökhárítóba:

A lökhárítón hátulról található légbeömlőkre tegyünk aluhálót-rácsot.Egy filcel jelöljük-rajzoljuk körbe legalább:2cm-l nagyobbra mint a légbeömlő.Vágjuk ki,kombonát fogó vagy lemez vágó olló,VÉDŐKESZTYÜT használjunk,helyezzük a légbeömlőre.Amennyivel nagyobbra jelöltük a rácsot azt a részét hajtogassuk le.Fényezés után a légbeömlőre ragasztjuk,szélvédő ragasztóval vagy sziloplasztal.Kb 5cm-s hurkákat huzva.Patex pisztoly műanyag ragasztó nem jó.

 

Szakszerű felszerelést lehetőleg bizzuk szakemberre.

Mivel sok külföldi spoiler beszállitóval dolgozunk,ezért bizalmi elven működik a termékek gyártása,feltételezzük hogy a termékek méretpontosak.

 

Amennyiben a mi partner műhelyünkben szerelteti fel a nálunk vásárolt spoilereket ,akkor méret pontatlanság esetén,ha a spoilerek a hibásak,azokat dijmentesen szereljük,alakitjuk az autójára!!!A különböző országokból és beszállitóktól érkező idomokra nem tudunk garanciát vállalni.

 

A sport direkt szűrők szárazon kerülnek kereskedelmi forgalomba,tehát a felhelyezéshez LEGALÁBB az olajozó folyadékot vásároljuk meg akár többen eggyet(haverok igy gazdaságos),mert mindenképp bekell fujni a szűrő felületét vékonyan,hogy tapadó felületet képezzünk és ebben az olajfilmben fognak megtapadni a porszemcsék.Sport betét szűrők (gyári légszűrőházba illeszkedik),nos ezek lekezelt-befujt állapotban kerülnek kereskedelmi forgalomba.

Jó tudni.

 

Amenniyben sport kormányt szeretnénk járművünkre szerelni akkor mindenképp kell hozzá vásárolnunk sport kormány agyat is.Először tájékozódjunk arról,hogy egyáltalán kapható-e autónkhoz ilyen agy,különösképpen a légzsákos autók tekintetében.A sport kormány agyakon általában:6 csavarluk található.Mi :12 lukas agyakat forgalmazunk.Ez azért jó mert ha veszünk pl: Raid kormányt ,majd később megtetszik egy Momo kormány akkor nemkell még egyszer vásárolnunk kormány agyat,mert mindkét kormány kerék felfogató csavarluka rajta van a:12 lukas kormány agyon.A szabvány csavarluk közép távolság csavarluk közép és csavarluk közép között mérve átlóban:Raid:75mm  ,Momo,Sparco,Noname kormányok:70mm általában.

Jó tudni:

 

Sport gyertyák tekintetében,mindenképpen kérünk motor kódot,mert a katalógusban motor kódhoz rendelt gyertyát tudjuk csak ajánlani.A gyertyák élettertama:25000-max:30000km."Mellékhatásként" előfordulhat eggyes típusoknál,hogy hidegeg:MIG BE NEM MELEGSZIK,kis alapjárati fordulatszám ingadozás érzékelhető.Ez azért van általában mert a gyertya már bemelegedve tudja és főleg nagyobb fordulaton ,kifejteni jótékony hatását.Tehát főképp azoknak ajáljuk akik sűrűbben használják a magasabb fordulaszám tartományt.A gyertya beszerelését BÍZZUK SZAKEMBERRE!Azért is mert pl az sem mindeggy,hogy milyen nyomatékkal huzunk meg egy gyertyát!A sport gyertya nem igényel igazából uj gyertya kábeleket,de hálás tud lenni ha azokat is cseréljük:70-80 ezer km-ként.

Jó tudni:

 

Amennyiben szeretnék sport tükröt felszerelni autónkra elsősorban tájékozódjuk mielőtt visszapillantó tükröt vásárolunk,hogy a felrakáshoz szűksége s TÍPUS SPECIFIKUS (autó márka függő) adaptert lehet-e kapni hozzá.Ugyanis ezeket a tükröket CSAK ilyen adapterekkel lehet felszerelni.A tükrök és az adapterek mindig párban kaphatóak természetsen.

Jó tudni.

 

Kipufogók tekintetében UNIVERZÁLIS tehát felfogatás nélküli hátsó dobokat forgalmazunk,ez mit is jelent?A kipufogókon gyárilag vannak felfogató fülek-kampók melyek gumibakokon függeszkednek.A sport dobokra a lakatos aki szereli fel a dobot,nos ő fogja ezeket a főleket elkészíteni vagy levágja a régi mondjuk korrodált dobról,majd a gyári felfogatási helyének megfelelően álltalatában hegeszetéssel rögziti azt az uj dobon.Igy lessz autóspecifiukus a dobunk.Mindenképp vegyük figyelembe a dobokhoz irt motor méret  cm3 ajánlást.

Érdekel a tuning?

Kedveld a Facebook oldalát!

Könnyebben értesülhetsz az aktuális újdonságokról, és kedvezményekről, mert biztosan időben eljutnak hozzád!